Leir ABC

Dette er leirens oppslagsverk der du forhåpentligvis finner svar på alt du lurer på! Bruk Ctrl+F til å søke i Leir ABCen.

Adresse

Leirens adresse er Vind Gobb Arena, Vestre Totenveg 513.

Aggregat

Det er ikke lov å ha strømaggregat i leiren. Dette gjelder også roverleir.

Ankomst

Veisystemet fram til og gjennom leirområdet har begrenset kapasitet. Busser vil få prioritet over privatbiler for å redusere trafikkbelastningen og øke effektiviteten. Samlet informasjon om ankomst til leiren med buss, tog, fly og privatbiler finnes på landsleir.no/transport. Se også Innsjekk

Apotek

Det blir ikke apotek på leirområdet. Førstehjelpsutstyr og medisiner til eget bruk må gruppa medbringe. Det er flere apotek i Gjøvik.

Arbeidsleir

I to uker før leirstart bygger arbeidsleiren opp leiren med infrastruktur som doer, telt og strøm. Uken etter leir skal alt ryddes. Arbeidsleir er arbeid og sosial aktivitet sammen. Arbeidsoppgaver deles ut i samsvar med kompetansen til de som deltar. Ta med eget telt, godt humør og arbeidsglede. Deltakelse på arbeidsleir i en viss tid vil gi redusert leiravgift.

Armbånd

Gruppen får tilsendt deltakerarmbånd i forkant. Armbåndet kan "lades" med penger og bruke som betalingsmiddel i leiren. Rover og stab har egne farger. Låsen indikerer om speideren har akseptert bildetaking eller ikke gjennom påmeldingen i Min Speiding. Ved tapt armbånd ta kontakt med servicetorget. Viktig at bruker registrerer navn og gruppe ved første oppladning av armbåndet. Dette gir mulighet for sperring og overføring av saldo til nytt bånd.

Avfallshåndtering

All søppel skal kildesorteres i 5 kategorier: restavfall, plast, papir, glass og matavfall. Det skal kun benyttes gjennomsiktlige plastsekker, også til matavfall. Det er ikke tillatt med nedbrytbare (bio) poser til matavfall.

Gruppene er ansvarlige for å ha et søppelhåndteringssystem i samsvar med dette. Det blir skiltet til og merket av på leirkartet hvor det forskjellige avfallet skal kastes. Det blir også oppsamlingsplass for gassbokser og batterier.

Bading

I Gjøvik sentrum er det bademuligheter ved Fastland friluftsbasseng eller Rambekkvika ved Mjøsa. Det går regelmessig busstransport fra leiren til Gjøvik sentrum. Troppsleder er ansvarlig for speidernes bading. Speidere skal kun bade med tilsyn fra leder. Maks 10 speidere per leder. Se Bybuss.

Bank

Leiren har ikke bank. Det er bank og minibank på Gjøvik. Det tas ikke i mot kontanter på leiren, med unntak av servicetorget. I alle utsalgssteder benyttes armbånd, bankkort og Vipps.

Base

Områdene gruppene skal bo i er delt inn i tre baser. Alle i én base har samme programrotasjon og drar på haik samme dag. Basene har fått navn etter noen av de sterkeste og viktigste stjernene på himmelen: Arcturus, Sirius og Polaris.

Basecamp

Basecamp er forsamlingsteltet på torget. Her arrangeres ledermøter, peffkro, TG-treff og andre viktige møter gjennom leiren.

Beredskap

Leiren har et eget beredskapsplanverk, utarbeidet i samarbeid med Gjøvik kommune og nødetatene. Leirens operative kontrollenhet (LOKE) ivaretar drift og beredskap gjennom leiruken. Leirens sanitets- og vaktpersonell er beredt døgnet rundt.

Besøk

Leiren er åpen for besøkende hver dag mellom revelje (07.30) og rosignal (23.00). Deler av leiren er ute på overnattingstur (haik) mandag til fredag. Foresatte anbefales å avtale besøksdag med speidergruppa. Parkering for besøkende - se parkering.

Betaling

Speidernes landsleir er kontantløs. Fordi mange av de yngste speiderne ikke har bankkort eller Vipps, har vi valgt å bruke betalingsarmbånd. Dette kan fylles på forhånd og underveis på leiren med valgfritt beløp. Armbåndet fungerer også som deltagerbevis. Alle salgssteder tar betalingsarmbånd, bankkort og Vipps. På hovedservicetorget kan det betales med kontanter. Armbåndene blir sendt ut til gruppene i forkant. Ved feil på armbånd, sjekk veiledningen som fulgte med ved utsendelse. Om dette ikke hjelper kan du kontakte servicetorgene. Mer detaljer på landsleir.no/betaling.

Biler

Det er ikke lov å kjøre motoriserte kjøretøy inn i leiren uten egen tillatelse. Se parkering.

Brann

Vis forsiktighet ved bruk av åpen ild. Ha alltid to bøtter vann og brannslukningsapparat ved ildsteder, slik at branntilløp og brannskader blir tatt hånd om raskt. Brannvesenet varsles på telefon 110, deretter varsles LOKE på telefon.

Buss

De fleste deltagerne kommer med buss. Leiren tilbyr eget busstilbud fra Gjøvik skysstasjon og Oslo lufthavn til leirområdet ved innrykk og avreise som må forhåndsbestilles. All informasjon om ankomst og avreise for busser ligger på landsleir.no/transport.

Se Bybuss for busstilbud mellom leirområdet og Gjøvik sentrum.

Butikk

Nærmeste dagligvarebutikk er ca 4 km fra leirområdet. Landsleiren tilbyr storkiosk hvor du kan handle solkrem, tannbørste og andre hygieneartikler. Storkioskene er ved matutleveringsteltene og på torget.

Bybuss

Bybussene i Gjøvik er gratis for speidere med speiderskjef fra søndag - fredag. Mandag til fredag går det busser hvert 10. minutt fra leirområdet til sentrum mellom kl 10.00-17.00, rute B41. Nærmeste for busstopp er Vind idrettsplass, alternativt Kopperud skole for den øvre del av leiren. Se entur.no for rutetilbud. Parkering for besøkende - se Parkering.

Byggverk/byggeforskrifter

Maks byggehøyde er 4 m uten godkjent søknad. Søknad om høyere bygg sendes til landsleir.no/byggverk-sknad på forhånd. Alt byggverk, uansett høyde, skal bygges sikkert. Det er forbud mot spiker, skruer, bolter og lignende. Bruk kun sisaltau og treplugger.

Bærekraft

Speidernes landsleir 2025 skal være en bærekraftig leir. FNs bærekraftsmål har vært viktige i planleggingen av leiren. Vi har valgt mål 10 - Mindre ulikhet, mål 12 - Ansvarlig forbruk og produksjon og mål 17 - Samarbeid for å nå målene, som de målene vi skal jobbe mest med.

Campingvogn

Det er ikke avsatt plass til bobil, campingvogn, kombi-camp eller tilsvarende i leiren.

Deltakerfond

Speidernes landsleir 2025 skal være for alle speidere som vil delta, uavhengig av egen økonomi. Gruppene kan enkelt søke om støtte til deltakere som ikke har råd til å betale leiravgiften selv. Speiderne i Norge har satt av en pott til formålet. Les mer om vårt deltakerfond på landsleir.no/deltakerfondet.

Diett

Leiren har et eget team som skal sørger for en god meny om du har spesielle diettbehov eller allergier. Husk å registrere diettbehov i påmeldingen, det er forutsetningen for å sikre riktig diettmat på leir. I hvert utleveringstelt er det en egen diettavdeling som man kan ta kontakt med ved spørsmål. Diettavdelingen i teltene er åpen fra 10.00-16.00 hver dag under leiren. Utenom denne tiden leveres diettmat ut via ordinær matutdeling.

Drikke

Husk å drikke nok! Alle speiderne må ha drikkeflaske på leiren. Ta med drikke til alle aktivitetene.

Dusj

Det er ikke tilgjengelige dusjer på leirområdet. Alle grupper anbefales å planlegge egen dusjløsning på eget område.

I Gjøvik er dusjer tilgjengelig på Campus Arena, Merkantilveien 3, mandag 7. -fredag 11. juli kl 09.00-14.00. Leder/rover kjøper fellesbillett på servicetorget for de som skal dusje. Pris kr 30,- pr pers. Alle speidere med speiderskjerf reiser gratis på bussen. Sjekk entur.no for beste bussforbindelse.

Dyr

Kjæledyr er ikke ønsket på leirområdet. Unntaket er selvfølgelig fører- og servicehunder. Se Hund.

Evakuering

Et eventuelt behov for evakuering gjennomføres i samarbeid med nødetater og kommune. Basenes dedikerte samlingspunkter nyttes ved en evakuering. Følg pushmeldinger i leirappen og sms.

Explorers lounge

Trenger du å ta det med knusende ro et øyeblikk eller to? Da er explorers lounge på torget plassen for deg! Her kan alle ta en kaffe eller snacks, ev en brus i brusbaren, og henge med nye og gamle venner! Loungen for alle som er på eventyr.

Familieleir

Et rolig område i leiren hvor familien (barn/ektefeller/besteforeldre) til stab og speiderledere som ikke kan/vil bo i gruppe kan bo under leiren. Det er ikke et programtilbud i familieleiren. Om ønskelig kan man spise brødmåltider i familieleiren. Middag spises sammen med gruppa.

Alle som bor i familieleiren skal være registrerte deltakere. Familieleiren er ikke åpen for foreldre som vil bo i nærheten av sine speidere. For dette henvises det til nærliggende campingplasser og/eller hoteller. Se Hotelt.

Fettfelle

Det er anledning til å grave fettfelle for tannpuss, oppvaskvann og lignende. For å unngå for mye søl, bør hver gruppe etablere fettfelle på eget område. Det kan være lurt med en rist med rikelig med friskt gress på. Gresset må skiftes daglig. Gresset vil fange opp en del fett og grums.

Flagg og banner

Alle flagg heises kl 08.00 og fires kl 21.00. Flagg og banner skal ikke være med på åpning og avslutning.

Forhåndsoppgaver

Forhåndsoppgavemerket er for de som har gjort minimum de fem anbefalte oppgavene i forhåndsoppgavene for Speidernes landsleir 2025. Merkene utdeles samlet ved innsjekk for grupper som har meldt inn antall inn søndag 22. juni. Skjema for innmelding.

Meld inn så nøyaktig antall som mulig, så flest mulig deltagere kan få merket.

Grupper som ikke melder inn ønsket antall kan ikke hente ut merker ved innsjekk, og får mulighet til å hente kun hvis det er et overskudd av merker. Mer info om dette på leir.

Forsikring

Alle betalende medlemmer i KFUK-KFUM-speiderne og Norges speiderforbund inngår i en kollektiv personskadeforsikring for hvert forbund. Sørg for at alle deltakere har betalt medlemskontingent før avreise. Det er kun betalende medlemmer hos de to forbundene som er dekket av forsikringene. Ikke-medlemmer og gjester dekkes ikke av forsikringen. Ledere har ansvarsforsikring. Personlig utstyr og gruppeutstyr må forsikres av deltakeren/gruppa selv. Vi anbefaler alle å ha en reiseforsikring i tillegg til ovenstående.

Frimerker

Frimerker med leirmotiv kan kjøpes på Servicetorgene.

Førerpatruljen

Førerpatruljen er et viktig redskap i speiderarbeidet – også på leir. Hold gjerne førerpatruljemøter før leggetid for å gi informasjon, høre hvordan det går osv. Det kan bidra til at speiderne får bearbeide, diskutere og lære av dagens hendelser og kan samtidig være en sosial og hyggelig samling som en påskjønnelse til peffer og asser som gjør en god jobb.

Førstehjelp

Enklere førstehjelp gis alltid av gruppen selv. Ta med nok førstehjelpsutstyr for alle i gruppa. Alle patruljer må ha med enkelt førstehjelpsutstyr til aktiviteter og på haik.

Speidernes beredskapsgruppe vil være synlig i leiren og bistår med førstehjelp.

Ved øyeblikkelig hjelp (fare for liv og helse), ring 113.

Gass

Leiren anbefaler å bruke gassapparat til matlaging. AGA Gassflaske Kompositt kan forhåndsbestilles på speidersport.no og utleveres hos Speider-sport på hovedtorget. Husk å velg Hentes på landsleiren i Gjøvik som fraktvalg i kassa. Flasken selges komplett med gass, men det er dessverre ingen pant på flasken. For de som ikke kan beholde flasken (f.eks. pga. fly) anbefaler vi å selge denne på landsleirens bruktmarked i slutten av leiruka.

Geocaching

Før Speidernes landsleir sendte vi ut en geocache-reisevenn (travelbug) fra alle kretsene. Målet er at travelbugene skal reise fra kretsene, via mennesker med goecaching som hobby, til en cache på Gjøvik.

Gildetreff

Tirsdag 4. juli kl 18.00-20.00 blir det Gildetreff i Hotelt. Mer informasjon og påmelding: https://www.sggn.no/gildetreff-pa-landsleren/

Gjenbruksmarked

Siste dag på leiren vil vi selge utstyr som har vært kjøpt inn til leiren. Sjekk mer informasjon om dette på leiren. Utstyret vil primært bli solgt og distribuert via en egen nettbutikk.

Globalløp

Globalløpet er et sponsorløp for å samle inn penger til speidergrupper i Tanzania og Zambia i regi av KFUK-KFUM-Global. Løpet avholdes basevis og selve løpet varer i 30 min. Deltagerne får familie, venner og bekjente til å sponse løpet. De som ikke løper kan være med og heie! Mer informasjon om løpet og hvordan skaffe sponsorer: landsleir.no/globallop.

Globus AI

Globus AI er en bemanningsapp som skal brukes til å fordele vakter for stab, lederbidrag og roverhjelp. Alle vil få en bruker i Globus AI, og det vil være mulig å melde seg til vakter som utlyses i løpet av leiren (og i forkant av leiren).

Graving

Graving på eget leirområde tillates mot at torven blir lagt tilbake på plass etterpå. Det er ikke tillatt å grave ned avfall eller lignende.

Haik

Haiken gjenomføres over flere dager. Sirius drar på haik mandag til tirsdag, Arcturus tirsdag til onsdag, Polaris onsdag til torsdag og Roverleiren torsdag til fredag. Husk termos med varmt vann til bruk for haikemat. Se ellers egen haikeinfo.

Helsekort

Alle deltakere (også rovere, ledere og stab) må fylle ut helsekort med helseopplysninger og kontaktinformasjon til pårørende. Skjemaet leveres fysisk til ansvarlig leder, som oppbevarer dette på forsvarlig vis til leiren er over. Alle helsekort skal makuleres etter leiren. Helsekortet medbringes ved skade.

Hittegods

Ta godt vare på tingene dine. Merk alle eiendeler, og skriv navn og telefonnummer på alt, gjerne også gruppenavn, før du pakker sekken! Merk også alle gruppas eiendeler godt. Hittegods leveres til servicetorgene. Alt hittegods samles på hovedservicetorget på torget.

Hotelt

Hotelt er leirens telthotell like ved torget! Perfekt mulighet å besøke speiderleiren for en eller flere dager! En-, to-, tre- eller firemannstelt med feltseng. Les mer om tilbudet og priser på landsleir.no/overnatting.

Hund

For å sikre en trygg og komfortabel opplevelse for alle deltakere, ønsker vi ikke å ha hund på Speidernes Landsleir 2025. Dette av hensyn til barn og voksne som er redd for hund, allergikere og de hygieniske forholdene på leiren med blant annet primitiv lagring av mat. Unntak for førerhunder og servicehunder. Førerhunder og servicehunder er nødvendige for noen deltakere, og vi ønsker å sørge for at alle kan delta uten bekymringer. De må holdes i bånd, og ledsager må kunne fremvise skriftlig dokumentasjon på vaksinasjon etter gjeldende retningslinjer. Alle førerhunder og servicehunder på leiren skal være registrert med søknad til sekretariat-ll25@speiding.no før leirens start. Besøkende hunder skal ikke medbringes på torget eller steder det oppbevares/serveres mat eller andre grupper sine troppsområder. Det er to kenneler i nærheten av leiren, Nordlia og Skaugom.

Hygiene

Behandle og oppbevar mat, drikke og kjøkkenutstyr på en hygienisk måte. Vask opp etter alle måltider med varmt vann og oppvaskmiddel. Bruk vaskekluten på kroppen og/eller dusj i løpet av uka. Personlig hygiene er viktig for helsa og triveligere for alle rundt deg. Gjennomgå leirhygiene i troppen. Gruppa er ansvarlig for å stille med utstyr som muliggjør god hygiene. Se også Håndvask og Oppvask.

Håndvask

Det er viktig å vaske hendene godt etter hvert toalettbesøk og før og etter matlaging og måltider, for å unngå at smitte og bakterier sprer seg. Håndvasker ved toalettene er KUN til vask av hender.

Ildsted

Det er anledning til å lage ildsted på eget troppsområde. Ha alltid to fulle vannbøtter og brannslokker ved bålet. Åpen ild i byggverk er ikke tillatt. Tenk sikkerhet! Se Graving og Tennkilder.

Innsjekk

Innsjekk gjøres ved det Servicetorget som ligger i gruppens underleir. Rovere som ligger i roverleir sjekker inn i Roverkroen. Ved innsjekk blir følgende sjekket:

  • Avvik i deltakerlisten

  • Innbetaling av leirkontingent

  • Politiattester

  • Dietter og allergier som ikke er innmeldt på forhånd

Ved innsjekk får man også utdelt en velkomstpakke med blant annet leirmerker og lommekart.

Stab som kommer før leiren åpner for innrykk sjekker inn i stabsmessa. Se oppslag i stabsmessa for åpningstider.

Internasjonalt

Det er mange deltakere fra ulike land på Speidernes landsleir. Vi oppfordrer alle speidergrupper bidra som vertskap og guider for internasjonale speidere under leiruka.

Jamboreetreff

Det blir jamboreetreff i Basecamp på Torget onsdag 9. juli kl 16:00-17:30. Møt gamle og mye jamboreevenner! Vi mimrer tilbake til WSJ 2023 og ser fram mot WSJ 2027!

Kafè

Leiren vil tilby en rekke forskjellige kaféer. Ved utleveringsteltene for mat er det kaféer med enkel standard for en rask kaffe eller eventuelt ønsker å lade mobilen. På torget finnes et utvalg kaféer og restauranter med alt fra kaffe med melkeskum til middagsservering.

Kart

Alle deltakere får utdelt leirkart i lommeformat ved innsjekk. Digitalt kart over leiren ligger på landsleir.no og leirappen.

Kiosk

På leirområdet blir det kioskvogner og storkiosker. Storkioskene ved matuleveringsteltene vil i tillegg til godteri, is og brus, selge hygieneartikler og solkrem. På torget blir det også flere utsalgssteder.

Kjølekonteiner

Ved matutleveringsteltene blir det kjølekonteinere for matoppbevaring. Hver gruppe kan få tildelt en liten kasse for oppbevaring av varer som trenger å lagres kaldt i konteinerne. Alle grupper har selv ansvar for å holde orden i konteinerne. Ved utleveringsteltene vil det også finnes frysedisker hvor grupper kan få frosset ned fryseelementer for bruk i kjøleboks.

Kulturtorg

På Torget har vi et et eget Kulturtorg som viser fram noe av det Gjøvik har å by på.

Ladestasjon for powerbanker

På Servicetorget kan en leder eller rover fra gruppen levere ladekassen. Ladekassen skal være merket tydelig med gruppenavn og navn/telefonnummer på kontaktperson. Det er kun power-banks som leveres til lading. Det er ikke mulig å levere telefoner, Ipad-er, PC-er eller kameraer til lading. Ladekassen kan inneholde maks 10 power-bank.

Ladekassen må leveres inn og hentes i servicetorgenes åpningstid, 10.00 -21.00.

All lading skjer på eget ansvar og risiko. Speidernes landsleir tar ikke ansvar for ødelagte og/eller bortkomne gjenstander.

Roverleir: Lading i roverkro med ladeplanker.

Lederbarn

Det blir aktivitetstilbud for speidere under deltakeralder mandag til torsdag. Barn under 6 år må ha følge med en voksen.

Lederbidraget

Alle ledere må bidra i dugnaden med minimum 2 økter i løpet av leiruken. Disse øktene blir tildelt etter ønske så langt det lar seg gjøre. Globus AI brukes til å fordele økter. Økter kan være alt fra vakt i leiren til programøkter via matutdeling og sanitet.

Ledereventyret

Ledere kan ta merker som et synlig bevis på engasjementet og innsatsen de legger ned.

Alle lederne skal trå til med noen dugnadstimer (lederbidraget) utenfor gruppa iløpet av leiruka. Dette gir deg muligheten til å oppleve leiren fra en ny vinkel, og kanskje lærer du noe nytt du har bruk for! En ny utfordring!

Det blir temasamlinger, kurs, og mulighet til å bli kjent med flere speiderledere. På torget finner du lederteltet med kaffe, vafler, gode samtaler, rom for refleksjon, eget bibliotek.

Ledermøter

Det blir daglige ledermøter i hver base. Det forventes at hver gruppe stiller med én leder. Første møte er lørdag 2. juli kl 17:30. Det blir et daglig internasjonalt møte på Torget.

Lederprogram

Lederteltet og Primitiv camp finnes på torget. Her treffer du ledere, ledertrenere og veiledere fra kl 10.00 til 16.00 hver dag. Selvfølgelig er det kaffe og vaffelmulighet i lederteltet. Ta en pause og finn en plass i teltet. På kveldene er det samling kl 19.00 med tema rundt speiderledelse.

Primitiv camp har faste kurs som det er påmelding til. Det er god mulighet til å besøke Primitiv camp for litt bålkaffe og en prat. Program i lederteltet.

Lederservice

Lederservice er tilbud til lederpatruljer der ledertrenere/veiledere kommer på besøk for en lederprat/refleksjon og en kopp kaffe. Lederpatruljen må booke tid for besøk.

Det er mulig for peffer å bestille lederservice for sine ledere. For at dette skal kunne skje, må førerpatruljen ha en plan for hva de skal ta ansvar for i gruppa mens lederne er borte.

Lege

Det er begrenset mulighet til legekonsultasjon på leirområdet. Kontakt først sykestua på Torget.

Leirapp

"Landsleir25" er leirens egen app. Den lastes ned via playstore og app store. Leder, Rover, og stab kan logge inn og se sitt eget program og mer informasjon. Leiren bruker appen til å kommunisere oppdateringer via pushvarsel i appen til ledere, rovere, og stab. Det er derfor viktig å laste ned appen og tillate varsler. Innlogging er med medlemsnummer i min.speiding og fødselsdato.

Leirfres

  • Vi har 5 "freser" med ulike oppgaver til speidere, rover, ledere, stab og lederbarn. Alle som fullfører leirfresen gjennom leiruka får eget merke. Fres til speiderne er på lommekartet. Fres til rover, leder og stab er i appen og på landsleir.no/merker.

Leirkirke

Leirkirken er åpen fra 08.00-23.00. Her kan du ta en "time out", prate med noen, tenne et lys, be en bønn, slappe av og gjøre aktiviteter. Leirkirken er for alle, uavhengig av tro.

Faste programposter:

  • Morgenbønn søn- fred kl 08.00

  • Kveldsbønn: lørdag-torsdag kl 22.30

  • Nattverdgudstjenester: mandag, tirsdag, onsdag: kl 21.00

Leirkomiteen

Leirkomiteen er den frivillige gjengen som sammen har planlagt Speidernes Landsleir. Leirsjef er Fredrik Rossow, viseleirsjef Anita Yvonne Bach. Hils på leirkomiteen.

Leirsang

Leirsangen i 2025 heter "På eventyr" og synges av Masive. Tekst finner du på landsleir.no/leirsangen, eller i leirheftet.

Listening ear

Lavterskel tilbud for de som har behov for få litt støtte i en vanskelig situasjon. Listening ears er tilgjengelig for alle på leir: speider, rover, ledere og stab.

Lokalavis

Ta gjerne kontakt med deres lokalavis for å lage sak om Speidernes landsleir. Leiren kan bistå med dette, ta kontakt med presse@landsleir.no.

LOKE

Leirens operative kontrollenhet (LOKE) er leirens drift- og beredskapsentral. LOKE er døgnbemannet, koordinerer drift og håndterer hendelser under leiruken.

Lommepenger

Speidernes landsleir har ingen grense på lommepenger, men mange grupper har beløpsbegrensninger for sine speidere. Se Betaling.

Markedsdag

Det blir markedsdag på fredag. Hver gruppe har ansvar for minst et tilbud på markedsdagen. Vi håper gruppene stiller med noen morsomme og lærerike aktiviteter for speiderne å delta på. Alle speidere får egne markedspenger (Ælj-skjit) til å bruke på markedet. Markedsaktiviteten arrangeres på gruppens eget leirområde. Hvis noen grupper trenger mer plass, kan de søke om dette. Mer informasjon om markedsdag og søknad finnes på landsleir.no/speiderprogram.

Matboks

Det er lange avstander på leir. I noen tilfeller kan det være lurt at speiderne tar med lunsjen for å spise ved aktivitetsområdet framfor å måtte gå tilbake til leirområdet. Matboksen er også super å bruke på haik.

Matkasse

Alle må ha med sin egne matkasser for å hente gruppas mat fra matteltet til eget leirområde.

Matrester

Vi har stort fokus på reduksjon av matsvinn. Her er noen enkle tips for å unngå kast av mat:

  • Ta ikke mer enn nødvendig! Utleveringsteltene for mat har lange åpningstider med selvbetjening for brødmat. Hent ofte og lite, framfor mye og sjelden.

  • Bruk kjølekontainere eller pass på at maten oppbevares i en temperatur den liker på en annen måte.

  • Varer som andre grupper ikke har hentet eller vi har for mye av, vil tilbys i egne hyller ved matutleveringsteltene.

  • Det er laget et eget bærekraftsmerke for leiren, hvor en aktivitet er å gjenbruke rester. Se forslag for bruk av rester i bonusoppskrifts-forslagene.

Matutlevering

Det er to matutleveringstelt fordelt i leiren. De er åpne fra 07:00 - 22:30 hver dag under leiren. Telt for utlevering av diettmat har egen åpningstid. Det meste av mat til frokost, lunsj er selvbetjent, slik at man kan hente flere ganger. Tenk miljø og ta ikke med mer enn nødvendig! Se forøvrig rutine for matutlevering.

Det er verdt å merke seg at hver gruppe må ha med noe å hente maten i, trillevogn kan ikke tas med inn i utleveringsteltet. For å begrense matsvinn, ber vi om at alle grupper tar med krydder selv. Se krydder.

Ved behov, ta kontakt med betjeningen ved utleveringsteltene, vi er her for å gi dere en så bra matopplevelse som mulig.

Maur

Maur er en egen kategori for stab i roveralder (16-25 år) som under arbeidsleir og leiruka utfører mange ulike oppdrag sammen i lag, og oppgavene vil variere fra dag til dag.

Melde av

Er det en speider som ikke kan være med likevel? Påmeldingen er bindende ved påmeldingsfristens utløp. Mange har reiseforsikring og denne vil kunne gi refusjon ved dokumenterte sykdomsforfall.

Merkebytting

Organisert bytting for merker på torget. Eget telt.

Mobiltelefon

Vi legger opp til at speiderne i størst mulig grad ikke skal trenge telefon for å få en god opplevelse på leir. Speidergruppa bestemmer egne kjøreregler for mobilbruk.

Til haik og patruljeløpet må hver patrulje (peffen) ha med en telefon og powerbank.

For rovere, ledere og stab vil leiren bruke mobilappen ""Landsleir25"" til å kommunisere program og meldinger. Husk å si ja til varslinger!

Morgenjogg

Det blir morgenjogg hver dag klokken 07:00, starter fra Gobb arena. Og er du heldig, leder leirsjefen an. Ca 30 min.

Morgensamling

Det finnes egne ord for dagen som skal gjennomføres i egen gruppe og ute på haik.

Nordlys

Torgscenen Nordlys er landsleirens samlingspunkt for underholdning, inspirasjon og fellesskap. Her skjer konserter, innslag og opplevelser som skaper minner for livet.

Nødetater

Brann tlf 110, Politi tlf 112 og Helse tlf 113 skal alltid varsles ved alvorlige hendelser. Orienter alltid LOKE etter nødetater er varslet.

Oppvask

Vask opp i varmt vann og oppvaskmiddel etter hvert måltid. Vask først glass og kopper, deretter bestikk, tallerkener og til slutt boller og kjeler. Det skitneste til slutt. Skift gjerne vann underveis. Skyll oppvasken i varmt vann.

Pant

Det utbetales ingen flaskepant på Speidernes landsleir. Det er mulig å levere pant flere steder på leirområdet og panten vil bli tatt med til retur. Panten vil gå til landsleirens arbeid med å skape verdens beste speiderleir!

Parkering

Det er ikke tilgjengelig parkering ved leirområdet. Langtidsparkering av biler og tilhengere blir på parkeringsplasser i Gjøvik. Parkeringen er gratis, og med gode bussforbindelser til leirområdet. Kart over parkeringsplasser kommer på landsleir.no/transport.

Patruljeløp

Patruljeløpet er spennede postløype med oppgaver som krever samarbeid, kreativitet, kløkt og lagånd. Ulike oppgaver er spredt rundt i leirområdet. Oppmøte ved hovedscenen kl. 9:45. Patruljeløpet avsluttes ved at patruljen oppsøker scenen mellom kl 13:30 og 15:00 for godkjenning av kriteriet til bærekraftmerket. Alle patruljer må ta med en tynn vannfast tusj, kartet utlevert i matkassen dagen før (evt. kartmappe), en oppladet mobiltelefon som kan se på youtube og søke på internett og speiderskjerf til alle i patruljen, drikke og lunsj.

Peffkro

Unikt arrangement for alle patruljeførere, assistenter og speidere i ungdomsskolealder. Peffkro arrangeres tre kvelder, en gang for hver base. Møt opp kl 20.30 i Basecamp på Torget. Det blir underholdning fra Torgscenen, hygge, brettspill, gratis drikke og snacks. Ta med egen kopp til drikke!

Pefflounge

Basecampteltet på torget blir et fristed for alle peffer, asser og speidere i ungdomsskolealder fra man-ons kl 15:00-17:30. I Peffloungen kan speidere slappe av, spille brettspill eller nyte gratis drikke og snacks. Ta med egen kopp til drikke!

PeffTreff

Foredrag med Friluftsjenta, Karen Kyllesø, som har gått alene til sydpolen som verdens yngste. Søndag 6. juli kl 20-21 ved Torgscenen.

Politiattest

Alle som skal være ledere, rovere og stab på leir MÅ ha vist en politiattest uten merknader for å kunne delta på leir.

Post

Leiren har ikke egen postadresse. Postkort og leirfrimerker selges på servicetorgene.

Presse

Pressehenvendelser til leiren rettes til presse@landsleir.no.

Primitiv camp

Primitiv camp ligger like ved leirtorget, og er et levende utstillingsvindu for primitivt friluftsliv og et sted for rekreasjon og læring der alle på leiren er velkommen til å titte innom eller slå seg ned ved bålet. I Primitiv Camp arrangeres flere kortkurs for ledere og rovere i matlaging og båltenning m.m. med primitive hjelpemidler. Påmelding til kortkursene foregår under leiren.

Privat område

Det er flere private hus og gårder i leirområdet og i umiddelbar nærhet. Privatlivet til beboere skal respekteres. Det er ikke lov å gå i hager, opp til hus, gjennom hekker eller lignende. Se også Sperringer for mer info.

Program

Programmet på leiren foregår på ulike dager avhengig av hvilken base man bor i og består av en nevenyttighetsøkt, patruljeløp, haik og markedsdag. Se eget ukeprogram og program. Roverne har eget program (se roverprogram). Markedsdagen er på fredag for alle. Det er også massevis av aktiviteter på torget man kan delta på når man har tid og lyst.

Radiospeiding

På torget finner dere et eget telt med ulike radiospeidingsaktiviteter. Lær om hvordan det er å være radiospeider, prøv amatørradio, morse, bygg lego med instruksjon over radio, bygg din egen HF- radioamatørantenne m.m.

Raier

Speidergruppene har forhåndsbestilt antall raier ved påmelding. Raier er utplassert flere steder på leirområdet.

Regler

På leiren gjelder selvfølgelig Norges lover, samt Norges speiderforbunds og KFUK-KFUM-speidernes lover og retningslinjer, samt regler nevnt i denne ABC-en. Det meste kan oppsummeres i leirens ordensregler:

  1. Vær en god venn og snakk pent om andre

  2. Pass på naturen, ta med deg søpla di

  3. Gå der det er lov, la dyr være i fred

  4. Respekter rosignalet, husk at andre trenger å sove. Husk at telt ikke er lydtette.

  5. Si ifra hvor du går og om det skjer noe.

  6. Gå på eventyr, få nye venner

  7. Hvis vi hjelper hverandre, får alle det bedre.

  8. Det er fint at alle er forskjellige.

  9. All bruk av rusmidler er ikke tillatt.

  10. Er det ikke ditt, la det være. Det er ikke lov å stjele.

Regnbuekafé

Hos Regnbuekafeen på Torget kan du komme innom når du trenger en pause, vil slå av en prat, være kreativ, nysgjerrig eller bare henge litt mellom slagene. Vi vil være et trygt og inkluderende rom gjennom hele leiren med drop-in aktiviteter.

Revelje

Hver morgen kl 07.30 våkner leiren til en ny dag. Gruppa er ansvarlig for å stå opp i tide til aktivitetene!

Rosignal

Det skal være ro i leiren kl 23.00. Alle skal være på eget troppsområde fra kl 22.30. Da er det tid for kveldsstell og førerpatruljemøter. Ta hensyn til andre!

Roverhjelp

I løpet av uken vil alle rovere som sover i roverleiren få tildelt en viss mengde stabsoppgaver som skal gjennomføres på oppsatt tid. Dette er grunnen til at rovere spiser i stabsmessen.

Roverleir

Roverleiren er laget for, og av rovere, med eget program, leirområde, haik og kro.

Rusmidler

All bruk av rusmidler er forbudt for alle leirens deltakere – også ledere og rovere. Overtredelse kan medføre hjemsendelse og eventuelt politianmeldelse.

Rydding

Hold orden på leirområdet. Plukk opp søppel etter deg (og andre om nødvendig!). Sørg for å få med deg alle tingene dine fra økter og andre aktiviteter. Finner eller mangler du noe, kontakt Servicetorg. Se Hittegods.

Røyking

Røyking er som hovedregel ikke tillatt på leirområdet. Røykere henvises til egne røykeområder i utkanten av leirområdet.

Sanitet

Etat Sanitet består av førstehjelpere ute i leiromådet og helsepersonell ved sykestua ved torget. På Kopperud skole har etat Sanitet lokaler for hvile/overnatting (Oasen) og ved karantene/kortvarig sykdom (Karantene).

Servicetorg

Servicetorgene er leirens kontaktpunkter for stor og små spørsmål. Åpningstider for hovedservicetorget på torget er kl 09:00-22:00, servicetorgene i Arcturus og Sirius kl 10:00-21:00. Hittegods leveres til servicetorgene, alt hittegodt blir samlet på hovedservicetorget.

Sofa

Vennligst ikke ta med sofaer eller andre store møbler til leirområdet. Ved avreise er det ikke tillatt å sette igjen sofaer på leirområdet. Leirens system for avfallshåndtering er ikke dimensjonert for møbler.

Sosiale medier

Leiren heter Speidernes landsleir på facebook, instagram, og tiktok. På youtube heter vi Speiderne. Tagg oss og bruk hashtaggen #speiderneslandsleir når du poster fra leir!

Speider-Sport

Speidernes egen butikk har stort utsalg på leirtorget, med både speidereffekter og sportsutstyr. Gass og sisal til speidergrupper kan forhåndsbestilles og utleveres på leir.

Speidergudstjeneste

Søndag kl 13:00 er det gudstjeneste fra hovedscenen. Det er John Bjerkeli som er prest, sammen med gode medarbeidere. Vi kan love en gudstjeneste med glede, felleskap, nattverd og «eksperimentell preken» av beste speidermerke!

Speidermuseet

Speidermuseet har egen stand på torget. Lær om speiderarbeid og speiderleirer i Norge fra ulike tidsepoker. Egne utstillinger om tidligere landsleirer og internasjonale leirer i Norge. I år er det 50 år siden Verdensjamboreen ble arrangert på Lillehammer. Speidermuseets Woodcraft Verksted tilbyr ulike aktiviteter gjennom leiruka. Salg av merker, t-skjorter og caps.

Speiderskjorte

Speiderskjorte brukes på åpningsleirbålet, speidergudstjeneste og avslutningsleirbålet. Vi bruker speiderskjerfet hele leiruka.

Sperringer

Sperringer er satt opp av en grunn, de skal ikke brytes. Det være seg byggegjerde, sperrebånd eller andre hindringer som er satt opp. Skilt om adgang forbud skal også overholdes.

Stab

Staben er alle frivillge som jobber med å lage leir, skape programaktiviteter, haik, organisere mat, informasjon og utstyr . Ta kontakt med staben hvis du har spørsmål eller vil bidra med noe.

Stabs kick-off

Torsdag 3. juli kl 20.00 blir det kick-off i stabsmessa for alle stabsmedlemmer som har ankommet leiren.

Stabsfest

Etter alle speiderne har forlatt leirområdet, inviteres alle frivillige til stabsfest lørdag kl 20:00 i stabsmessa.

Stabsmesse

Stab, rovere og maur i roverleir og gjester med avtale fra hotelt kan spise i stabsmessa. Åpningstidene er 07.00 - 22.30 hver dag. Den vil mellom måltidene ha stengt i kortere perioder for rengjøring og klargjøring av nytt måltid.

Sykestue

Leiren (Etat Sanitet) har en sykestue som ligger ved torget. Sykestuen har sykepleiere på vakt for utvidet førstehjelp (24/7). Alle speidere som trenger behandling må følges av en

leder. Husk å medbringe helsekortet ved oppmøte i sykestua. Ring gjerne sykestua før oppmøte.

Søvn

Det er viktig for både helse og trivsel å få nok søvn. Det skal være ro i leir om natta, det vil si mellom kl 23.00 og kl 07.00.

Tennkilder

Det er ikke lov å plassere tennkilder (grue,gassbrenner ol.) nærmere enn 2 meter fra nabogrensen.

TG-treff

Speidere med fullført Trekløver-Gilwell inviteres til samling i Basecamp på torget søndag 6. juli kl 19.30-21.20. Det er ikke påmelding til TG-treffet.

Toalett

Toalettene på leirområdet er vakumtoaletter. Kun toalettpapir skal kastes i toalettene. Det er egne søppelbøtter på doene til å kaste hygieneartikler ol.

Torg

Leirens største møtepunkt. Her kan du finne noe for enhver smak! Enten du vil møte nye venner, nyte et bedre måltid eller delta på en av torgets aktiviteter.

Tro og livssyn

I tillegg til Leirkirka er det et Tro- og livssynstelt på Torget. Begge steder er “pauserom” for refleksjon og omtanke, med mulighet til å stille de store spørsmålene om livet, tro og eksistens.

På tro- og livssynstorget kan du hver dag møte ulike representanter for ulike tro- og livsynssamfunn.

Troppsområder

Det blir ikke mulig å legge ut kart med hvor hver enkelt gruppe skal bo før leiren.

Tyveri

Alt tyveri varsles til leiren og vil bli politianmeldt. Dette gjelder også tyveri av leirens eiendom (inkl. leirflagg). Se Regler.

Utsjekk/avreise

Før avreise skal leirområdet ryddes og sjekkes. Ta kontakt med en vakt som kontrollerer leirområdet og sjekker dere ut før dere reiser. Rajer og ved skal være lagt tilbake på anvist plass, området ryddet for søppel, plugger og annet utstyr og hull skal være tettet og torven tilbake på plass.

Utstyr

Pakkeliste for speidere og speidergruppa finnes på landsleir.no/pakkeliste.

Vakt

Vi har hyggelige og hjelpsomme vakter som er der for å passe på at alle har det trygt og bra. Du kjenner dem igjen på vestene deres, og de er alltid klare for å svare på spørsmål, vise vei eller gi en hjelpende hånd. Vaktene bidrar til god stemning og sørger for at leiren blir et trygt og trivelig sted for både små og store speidere.

Vann

Det blir egne vannposter på leirområdet der man kan fylle vannkanner og bøtter til troppsområdet/ grupeområde. Tannpuss og håndvask skal skje på troppsområdet. Se Fettfelle og Håndvask.

Ved

Det er ved (bakhon) til bål og matlaging på leirområdet. Anbefales bruk av gass til matlaging.

Vennskapsleirbål

Gruppene oppfordres til å ha leirbål sammen med en eller flere andre gruppe for å få nye speidervenner.

Wifi

Det blir trådløst gjestenettverk ved torget, matutdelingstelt, servicetorg og roverkro. Ved mange samtidige brukere kan hastighet og stabilitet være begrenset.

Åpning

Åpningsleirbålet holdes på hovedscenen 5. juli kl. 20.00. Møt opp i god tid. Ta med leirbålskappe, sitteunderlag, sangstemme, og god stemning! Alle skal sitte innenfor oppmerkede områder foran scenen. Flagg og gruppebanner skal ikke være med på åpningen.